I30 Stationcar Varinter

FAQ

Svar på vanliga frågor om Hyundai

Här hittar du svaren på de allra vanligaste frågorna vi får om våra bilar och tjänster på Hyundai. Det rör sig om allt från förkortningar och finansiering till vägassistans och nybilsförsäkring. Oavsett om du redan är stolt ägare till en Hyundai eller funderar på att bli, finns det mycket matnyttig information att hämta.

Beteckningar och förkortningar

I bilvärlden vimlar det av beteckningar och förkortningar. Här kan du ta reda på vad några av de vanligaste förkortningarna står för och på så sätt lära dig ännu mer om din bils funktioner och egenskaper.
Vad betyder förkortningen?

Bluelink®

Kan jag eftermontera Bluelink®?
Hur aktiverar jag Bluelink®?
Har min bil Bluelink®?
Kan jag se min servicehistorik i Bluelink®-appen?
Vad är skillnaden på minHyundai och Bluelink®?
Vem ska jag kontakta om jag behöver hjälp med Bluelink®?

Tillbehör

Kan jag köpa tillbehör till en äldre Hyundai-modell?

Finansiering

Kan jag finansiera min nya bil hos en Hyundai-förhandlare?

Försäkring

Kan jag försäkra en begagnad Hyundai?
Kan jag försäkra min nya Hyundai hos min återförsäljare?

Garanti

Garantin gick ut för bara 14 dagar sedan och nu har min bil gått sönder. Gäller den ändå?
Vad ska jag tänka på om min Hyundai går sönder utomlands?
Jag befinner mig utomlands och min Hyundai startar inte. Vad ska jag göra?
Får jag trimma motorn i min Hyundai?
Hur lång är garantin på Hyundai-bilar?
Kan en icke-auktoriserad verkstad utföra garantiarbete på uppdrag av Hyundai?
Mina hjul måste justeras och balanseras. Täcks det av garantin?
Jag vill ge min Hyundai en extra rostskyddsbehandling. Påverkar det min existerande garanti?
Vilken garanti täcks en importerad Hyundai av?

Bränsleförbrukning

Varför kan jag inte köra lika långt på en liter bränsle som det står i bilens broschyr?
Hur kan jag köra längre på varje liter bränsle?

Modeller

Var kan jag hitta en modellbroschyr om den Hyundai jag är intresserad av?
Hur hittar jag min lokala Hyundai-återförsäljare?
Var kan jag se priserna för en Hyundai-bil?

Service

Var finns min närmaste auktoriserade Hyundai-verkstad?
Hur ofta behöver min Hyundai servas?
Varför är det viktigt att följa serviceintervallen?
Skickar Hyundai ut servicepåminnelser?
Får jag själv välja vilken verkstad som ska serva min Hyundai?
Varför skiljer sig serviceintervallen åt mellan svenska och utländska Hyundai-bilar?
Vad menas med ”tillräcklig dokumentation” om en icke-auktoriserad verkstad servar min bil?
Hur länge måste jag spara min servicedokumentation?
Varför är en stämpel i servicehäftet från en svensk Hyundai-verkstad tillräcklig dokumentation för korrekt underhåll, men inte en stämpel från en utländsk verkstad?

Vägassistans

Var gäller Hyundai Vägassistans?
Vad täcker Hyundai Vägassistans?

Övrigt

Jag vill ha en större husvagn, men min Hyundai klarar inte av att dra den. Kan jag höja bilens dragvikt på något sätt?
Jag vill framföra klagomål på en auktoriserad Hyundai-verkstad. Var gör jag detta?

Hittade du inte svar på din fråga?

Kontakta Hyundai Kundservice via [email protected].